Schilderij van
Louwrens Hanedoes
Berglandschap met
ruïne
Naar mijn oordeel is dit schilderij een typisch voorbeeld
van een schilderij uit de romantiek. De romantiek kenmerkt zich door haaks op
technologische ontwikkelingen te staan.
‘Wat de kern van de zaak aangaat: de
romantiek droomt haar eigen werkelijkheid,
omdat ze niet in de werkelijkheid is
geïnteresseerd. Sterker: ze wijst de werkelijkheid
af.’
Dat is in dit schilderij te zien door de grote
tegenstelling, een andere kenmerk waarvan de romantiek houdt: de ruïne, iets
vergankelijks, staat te midden in iets eeuwigs: de natuur.
De romantiek kenmerkt zich ook door een zekere
beschavingsmoeheid wat te zien is in de figuren die zich op het schilderij
bevinden, zij bevinden zich niet langer in de steden maar zijn juist
teruggekeerd naar de natuur.
Schilderij van
Monet
Waterlelies
Monet staat natuurlijk bekend als dé impressionistische
schilder. Dit schilderij is slechts één van de vele versies die hij van de
waterlelies heeft gemaakt.
Dit schilderij is impressionistisch vanwege het
kleurgebruik. Volgens het impressionisme zien mensen dingen allemaal anders. De
impressionistische kunstenaar probeert de zintuigelijke waarnemingen, of
impressies, van kleur, licht en vorm weer te geven. Hij probeert niet de
werkelijkheid uit te beelden, maar de werkelijkheid die hij ervaart. Het
onderwerp doet er niet zo toe, het gaat vooral om het toepassen van wisselende
effecten van licht en kleuren.
Dat zie je in dit schilderij ook goed terug. Alle kleuren
zijn wat uitgewassen en overdreven, het gaat er immers om hoe Monet de kleuren
ervaart.
Courbet
Goedendag, meneer
Gourbet.
Typisch voor het realisme is dat het vooral gewone mensen
in hun alledaagse leven afbeeldt zonder daar ook maar enige overdrijving in aan
te brengen. Het gaat om de realiteit van
alledag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten