woensdag 13 juni 2012

De renner

 Titel: De Renner
Auteur: Tim Krabbé
Jaar van eerste uitgave : 1978
Gelezen uitgave : 23e druk, 2009

Voor degene die niet van wielersport houdt.
Tim Krabbé is een man van vele passies, maar met name schaken en wielrennen steken hier met kop en schouders boven uit. Tim Krabbé heeft over deze beide passies boeken geschreven, zo ook dit boek de Renner ,dat zoals de naam al impliceert, over de wielersport gaat.

´Vanaf terrasjes kijken toeristen en inwoners toe. Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me’

Tim Krabbé is op z’n zachts gezegd dus behoorlijk enthousiast over de wielersport. De vraag voor mij echter als een echte leek op dit gebied, ik bedoel, ik ken grote namen als Armstrong wel, maar verder ook niet, is of dit boek ook voor mij interessant blijft om te lezen. Ik heb al eens eerder werken van Tim Krabbé gelezen, namelijk Marte Jacobs en het Gouden Ei, van beide boeken word ik nog steeds enthousiast. Ik had dan ook hoge verwachtingen van dit boek al ging dat wel samen met de vrees dat het gezien het onderwerp het misschien toch saai zou kunnen worden.

Meyrueis, Lozère, Frankrijk, 26 juni 1977. De Ronde van Aigoual, Tim Krabbé doet mee. De ronde is zwaar, het is veel klimmen en dalen, vooral het dalen is zwaar voor Krabbé, hij vindt dat hij dan te snel gaat en remt veel af, waarna de andere renners hem makkelijk in kunnen halen, Krabbé wil wel sneller, maar hij durft het niet, toch weet hij zich een goeie positie te verscharen en rijdt een uitzonderlijk spannende ronde.

De race kenmerkt zich door goede en minder goede momenten voor Krabbé, Krabbé houdt zo de spanning er wel in, je hoopt constant dat hij een betere positie kan verscharen en als hij dan een tijdje op nummer één rijdt hoop je er ook op dat hij die positie weet te behouden. Helaas lukt hem dat niet en wordt hij bij een laatste eindsprint verslagen. Wat een teleurstelling.

‘Je hebt gesprint als een boerenlul’

Tussen de wedstrijd door geeft Krabbé inzage in de aanloop naar zijn carrière en daar zie je al dat het eigenlijk al in hem zat. Deze onderbrekingen zijn precies op het juiste moment geplaatst. Net als je even klaar bent met de wedstrijd of als je er moe van begint te worden laat Krabbé zien dat hij vroeger als scholier naar huis racete en zijn tijd bijhield. Het biedt zo een gepast verfrissing op de juiste momenten. Ook doet Krabbé kleine verslagen van historische races die misschien een iets minder sterke verfrissing bieden, maar dat toch ook wel doen.

Eén van mijn vrezen die ik had voordat ik dit boek begon te lezen was dat ik het misschien saai zou vinden, waarschijnlijk omdat alle taal niet zou begrijpen, ik hem immers zelf helemaal niks met de wielersport. Toch is het Krabbé met simpel taalgebruik gelukt om een boek te schrijven dat ook voor de niet-wielrenner fanaat nog steeds leuk is om te lezen.

Tim Krabbé heeft me verrast, het boek is helemaal niet saai, integendeel, Krabbé heeft de onderbrekingen van de hoofdverhaallijn zo goed geplaatst dat zodra het saai begint te worden het boek je aandacht meteen weer vastgrijpt. Daarbij zijn deze onderbrekingen soms zo verwonderlijk dat je soms amper meer door hebt dat je een boek over wielrennen aan het lezen bent.
Ikzelf ben niet zo van de rennersport en dat ben ik nog steeds niet, toch is mijn waardering voor deze sporters wel gestegen. H H mij beschrijft de passie die wielrenners hebben en als je dat gelezen hebt kan je er alleen maar respect voor hebben.

<vanwege de kwaliteit van deze recensie die ik vorig jaar geschreven heb, heb ik deze herschreven>

Geen opmerkingen:

Een reactie posten