woensdag 30 mei 2012

De romantiek: Camera Obscura


De romantiek

In de romantiek was men meer dan klaar met alle strakke regels van het classisme en het gebrek aan echt gevoel van het rationalisme. De romantiek is hierop een sterke tegenreactie: de rede werd een stuk minder belangrijk, terwijl het gevoel juist weer veel belangrijker werd. De litteratuur van de romantiek kenmerkt zich door extreme gevoelens en hartstochten. Tegenwoordig zien wij gevoelens als iets wat uit kan doven. –Ben je boos? Koel dan maar even af. In de romantiek dacht men echter dat gevoelens eeuwig konden blijven broeien onder de oppervlakte, het is dan ook het gevoel wat de mens bestuurt in plaats van het omgekeerde, zie hier de verklaring voor al die hartstochten. Het sterke gevoel van de romantiek behoudt zich niet alleen tot liefde, haat, verdriet e.d. maar ook komt in deze tijd de trots op, trots op het eigen land; het patriottisme.

Het ongebreidelde individualisme is een ander kenmerk van de romantiek, evenals het verlangen terug naar de natuur te gaan en dat onbeschaafde lieden boven de geletterden staan, dat de maatschappij in feite achteruitgang brengt. Ook is de romantiek heel melancholisch, vaak resulterende in een verlangen naar de dood.
Omdat de romanticus erg ontevreden was met zijn tijd droomt hij/zij in feite zijn eigen werkelijkheid bij elkaar, hij ziet het niet echt, maar het is hoe hij het ziet. Door deze ontevredenheid zie je de romanticus vluchten in allerlei dingen, vaak het verleden, naar betere tijden.

Camera Obscura
Hildebrand, Nicolaas Beets

De vraag doet zich nu op of de Camera Obscura, die in de periode van de romantiek geschreven is, namelijk in 1839, een echt voorbeeld is van romantische literatuur. Om daar maar meteen een antwoord op te geven: nee. De Camera Obscura van Hildebrand, eigenlijk Nicolaas Beets, is niet representatief voor de literatuur van de romantiek. Welnu, waarom is dit zo? Of beter waarom is dit niet zo? In de romantiek is, zoals hierboven uitvoerig beschreven, het gevoel heel belangrijk, zo belangrijk zelfs dat de personages in het verhaal zich volledig laten leiden door hun emoties. Vind je dit ook terug in de Camera Obscura? – Nee. Het is niet zo dat de Camera volledig ongevoelig is, begrijp me niet verkeerd, het gevoel laat zich echter nooit echt blijken. Tuurlijk, de familie Stastok heeft een gezellige avond als de visite even een avondje komt thee drinken ‘Om verder het avondje te passeren’. En ja, Pieter Stastok wordt verliefd, maar niks laat zich duidelijk zien. Als Hildebrand de volgende dag nadat hij het gezelschap bij het theedrinken heeft verbaasd met een gedicht van Victor Hugo en daarmee het meisje Koosje, waar Pieter verliefd op is, heeft versierd, opstaat, is Pieter een beetje knorrig van de vorige avond; hij heeft immers niet gescoord terwijl neef Hildebrand even komt aankakken en het zomaar hupsakee wel lukt. Terwijl Hildebrand Pieter een beetje zit te plagen brengt hij hem ook de mogelijkheid op om gezamenlijk te gaan varen met Koosje en een nicht Christientje. Pieter gaat akkoord, maar blijft eigenlijk zoals hij in het hele verhaal zal zijn; gematigd enthousiast, evenals Hildebrand die zich afzijdig houdt. Door deze gematigde gevoelens zie je ook geen ontzettende overdrijving die je in de romantiek wel tegenkomt; alles blijft vrij vlak. Ook laten de personages zich niet of amper leiden door hun gevoelens, hartstochten zijn dus uitgesloten.
Waar past het boek nu dan wel bij? – Het realisme is het antwoord. Er is een reden dat ik dit boek (nog) niet heb afgevuurd op de andere kenmerken van de romantiek, zoals het individualisme e.d. Neen, dat komt later nog wel. Het realisme is een reactie op de romantiek, maar niet een reactie die gelijk de romantiek met de grond gelijk maakt. Het realisme is een reactie op de liefelijke, sentimentele en fantastische kant van de romantiek. Nog korter: Het was een uitspraak van ‘doe eens normaal man’ tegen de romantische literatuur. ‘Doe eens rustig aan’. Deze gematigdheid zie je ook al heel sterk terug in de gevoelens van de personages zoals hierboven beschreven staat. Uit ontevredenheid met de wereld om hen heen zie je ook vaak dat romantici “vluchten” in de natuur, in het verleden, naar exotische oorden e.d. Het realisme brengt hier juist het leven van alledag voor in de plaats. Dit gewone  leventje wordt vervolgens zo objectief mogelijk beschreven. Over beschrijven gesproken...daar lusten ze in het realisme wel pap van, ook Nicolaas Beets laat met zijn Camera Obscura ongelooflijk lange beschrijvingen zien van alles wat los en vast zit, zo weidt hij bijna twee pagina’s aan de medereizigers van de koets waarmee het stadje binnenkomt. Deze personages hebben bijna geen enkele inbreng in het verhaal van de familie Stastok maar worden toch beschreven.  Je ziet in het realisme niet alleen een beschrijving van het uiterlijk van mensen of van de omgeving, maar je ziet ook vaak een soort analyse van de mens die beschreven wordt.

‘Pieter was intussen achter de stoel van Koosje gaan staan roken en werd op deze woorden bleek. Hij gevoelde dat hij er nooit iemand, laat staan een vrouw, laat staan de zijne, in, zou, kunnen, doen, lopen.’

Wat ook erg kenmerkend voor het realisme is, is de humor die erin voorkomt. Het zijn niet zozeer de goede complexe moppen, maar juist de simpele uitspraken die het hem doen. Zo is meneer Nurks een absoluut voorbeeld van deze ongegeneerde humor:

‘De violen hielden met een fikse kras op, en de harpspeelster hief, met een enigsziens schorre stem, en juist voor de drieëntwintigste maal op die gedenkwaardige morgen, het toen even zo min als nu nieuwe, maar altijd slepende

Fleu – ve du – Ta – ge!
aan.
`Ba; wat is ze lelijk als ze zingt, ‘klonk het, dwars door de aandoenlijke woorden der romance heen, uit de heuse mond van Robertus, wie het zeker nooit in ’t hoofd was gekomen dat ook een arme vrouw ijdelheid zou kunnen hebben.’

Nu zegt het realisme niet tot ziens aan alle kenmerken van de romantiek: zo blijven de personages behoorlijk individualistisch, Hildebrand zelf maakt zelfs een ingetogen indruk. Ook is er sympathiek voor de simpele mensen, zoals te zien is als Dirk een boerin probeert te vleien.
Toch denk ik dat men tot de conclusie kan komen dat de Camera Obscura meer een realistisch boek is dan een romantisch boek, het feit dat het een realistisch boek is neemt echter wel wat dingen van de romantiek met zich mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten