dinsdag 8 januari 2013

Balansverslag

1) Welke literaire boeken spraken je bijzonder aan en waarom? Geef voorbeelden en
argumenten.

Het boek dat mij toch wel het meest heeft aangesproken is Bezonken Rood van Jeroen Brouwers geweest. Het is een boek met een schrijfstijl die soms wat bot en kort door de bocht is en juist daardoor misschien mij ook wel aansprak. Daarbij is het verhaal een grote emotionele achtbaanrit waarbij de emoties eerst onderdrukt lijken maar later pas echt duidelijk worden. Wat ik vooral erg fijn vond aan het boek is dat terugkerende tekstelementen zoals Daantje stap stap stap… zo vaak terug kwamen in het boek. Ik heb zelf vaak moeite met het herkennen van dit soort elementen, maar in dit boek was het zelfs voor mij goed te vinden.

Ook Oeroeg heeft op mij, tegen mijn verwachtingen in, mij aangenaam verrast. Ik heb het boek twee keer gelezen. Eén keer in de vierde klas en één keer in de zesde klas. In de vierde klas vond ik er eigenlijk maar niks aan, maar juist die tweede keer lezen maakte het een stuk leuker. Er zit een stevige en goed opgebouwde dynamiek in de relatie tussen de hoofdpersoon, de ‘ik’ en Oeroeg. Het is dan ook zeer tragisch om dan steeds meer en meer te merken hoe Oeroeg en de hoofdpersoon uit elkaar groeien.

2) Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest? Om welke redenen?

Elke literatuurles is natuurlijk belangrijk geweest. Toch zijn met name de literatuurlessen van dit jaar met betrekking tot de periode vanaf 1880 tot nu belangrijker dan de andere lessen simpelweg omdat deze mij meer interesseerden. Deze periode vind ik gewoon interessanter.  Daarbij vond ik het ook fijn om met de klas te werken aan een overzicht dat de verschillen tussen de perioden en de achtergronden bij de verschillende perioden aangaf.

3) Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weerstand opgeroepen? Hoe verklaar
je die weerstand? Wanneer je bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou door een
gebrek aan kwaliteit van de schrijver of door jouw manier van lezen?

Een boek dat ik absoluut erg saai vond was de Grote zaal van Jacoba van Velde. Ik wil niet per se zeggen dat het aan de kwaliteiten van de schrijfster ligt, maar ik vond er gewoon niks aan omdat het er in het verhaal amper wat gebeurde. Ik vond het boek maar wat aanstellerig overkomen.

4) Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan kijken?
Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter
kunt. Kijk voordat je je antwoord formuleert nog eens terug naar je leesautobiografie.

Ik ben niet iemand die veel leest, dat ben ik nog steeds niet geworden. Wel heb ik meer waardering voor de literatuur gekregen. Voorheen las ik boeken die literair gezien niet echt hoog stonden maar ik ben nu wel bereid juist de moeilijkere boeken te kiezen en ik kan daarbij gelukkig ook zeggen dat ik daartussen echt pareltjes ben tegengekomen.

5) Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden
kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden. Geef
voorbeelden. Met welke werkvormen kon je goed uit de voeten, met welke niet? Waarom?

Met name de recensievergelijking over Oeroeg vond ik erg leuk om te doen. Oeroeg is een boek waarover de meeste mensen positief zijn, wel las ik iets op internet over een wat ouder artikel dat het boek volledig met de grond gelijk zou maken. Juist om een positieve tegenover een extreem negatieve recensie te zetten, vond ik erg leuk. Ook is het erg leerzaam om te zien hoe iemand zich volledig tegen een boek kan opwerpen terwijl zijn argumentatie alleen maar op aannames zijn gebaseerd. Ik vind dan ook dat het een mooi verslag is geworden.

Een minder mooi verslag vind ik het verslag van de Grote zaal. Het boek vond ik al niks, de opdracht ook niet. Ik heb er moeite mee om het boek goed te beoordelen op de argumenten die benodigd zijn. Sommige dingen zoals de intentionele argumenten zijn voor mij erg onduidelijk in een boek. Waarom schrijft een schrijver een boek? Dat weet ik toch niet?

6) Welke plaats denk je dat de literatuur in het vervolg van je leven te kunnen geven?

Na het lezen van literatuur voel ik mij niet opeens een beter mens, wel krijg ik er meer begrip voor andere mensen van. Desondanks zal literatuur altijd iets van ontspanning voor mij zijn en niets anders.

7) Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?

Geen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten